دکان ما، بر خیابان ولیعصر است و یک خروجی دارد که تقریباً دو روز یکبار در خط ویژه اتوبوس اش تصادف میشود.
چند روز پیش پلیس راهنمایی رانندگی موتور سواری هنگام عبور از خط ویژه، با ماشینی که در حال خروج از خیابان ولیعصر بود تصادف شدیدی کرد و به سمت پیاده رو پرتاب شد. مردم به کمکش آمدند و پیگیر کارش شدند، موتور درب و داغون شده اش را به گوشه امنی بردند، با راننده احمال کار ماشین با تشر حرف زدند و برای مامور راهنمایی رانندگی که تصادف کرده بود همدردی کردند.
راستش انتظار این مقدار همدردی را نداشتم. چرا که بیشتر مردم این منطقه بواسطه خلافها راهنمایی رانندگی که داشته اند، جریمه شده اند.
و این همدردی برایم باشکوه بود.
این را با خبری که چند روز پیش خواندم مقایسه میکنم:
راننده ای که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه شد، شبانه رفته و درخت بلوط چهارصد ساله ای را که ماشین پلیس و مامورین آن، زیر سایه اش می ایستادند را قطع کرد!
خبرش برایم بسیار بسیار تلخ بود.

انگار قسمت‌هایی از مملکت در عصبی ترین حالت انسانی خود قرار دارند و وقتی که همدردی مردم محله ای که دکانمان قرار دارد را دیدم، به این نتیجه رسیدم که این محله  هنوز عصبی  نیست.
باری و اما سایه.
سر و کارت باید با آفتاب باشد تا قدرشناس سایه درختی باشی.
دوچرخه سوار ها قدردان های درختان از برای سایه هایشان هستند.
بالاتر از میدان ونک، بر روی خط بی آرتی تقریباً هیچ سایه ای نیست. من که با دوچرخه میروم، تلاش میکنم، لحظاتی هم که شده در سایه نیمچه سایبان ایستگاه ها رکاب بزنم. اما یک درخت جنب ایستگاه بی آرتی ونک هست که سایه اش به اندازه یک ماشین، بر روی خیابان افتاده است. معمولا ماشین های امدادی و انتظامی برای بودن در زیر سایه اش با هم مسابقه میدهند.

@parrchenan

سیزن سوم سریال ندیمه تمام شد.
تا آمدن سیزن جدید، رمان اش را خواهم خواند. این سریال پر از نماد و داستان است. اوایل فکر میکردم، نگاه این سریال ، از زاویه دید فمینیستی و تا حدودی انقلاب ایران باشد.
اما با دیدن سیزن سوم به دریچه ای جدید رسیده ام. 
این سریال، اصلا دغدغه فمینیستی حتی ندارد!!
به مخاطب غربی اش  میخواهد پیشنهاد فرزندآوری و نگاهی دوباره به لذت فرزند داشتن و مهر به فرزند را ارائه کند.
در واقع همان نگاه نسبتاً جدید بخشی از حاکمیت ایران به تشویق به فرزندآوری بیشتر را این سریال با همه هوشمندی و تاریخ دانی و اسطوره سازی و فلسفه و هنر به مخاطب غربی اش پیشنهاد می‌دهد. 
@parrchenan